Havuz Problemi Nedir?


Feza Gürsey Enstitüsü’nü olup da bulabilenlerin bazıları çok ilginç sorular sorabiliyordu.

Bir gün bir telefon geldi. Matematikle ilgili bir sorusu olan bir vatandaşımız varmış, Enstitü’nün yegane matematikçisi de ben kaldığım için, Danışma telefonu bana bağladı. Telefonun diğer ucunda bir hanım, bana kendisinin yakında açılacak TRT Okul Kanalı için programlar hazırlayan özel bir şirkette çalışan bir yapımcı olduğunu aktardı. Bana şu soruyu sordu, bu sorunun yanıtını televizyon için çekilecek kendi programlarında bir buçuk dakika da yanıtlayıp yanıtlayamacağı mı da ilave etti sorusuna:

Havuz problemi nedir?

Yapımcı haksız değil, bu havuz problemi çocuklarımızın, gençlerimizin hayatını karartıyor. Durum o kadar vahim ki, Cem Yılmaz’a skeç konusu oluyor bu soru…

O gün benim de hazırcevaplığım üzerimde olacak ki, ben de yapıştırmış bulundum:

Eğitim sistemimizin ne kadar acınacak durumda olduğunun göstergesidir.

Yapımcı, benden böyle bir yanıt beklemiyordu besbelli ki… Afalladı.

Yapımcıya niye havuz problemi diye bir kavram olmasının utanılacak birşey olduğunu dilimin döndüğü kadar anlattım.

Hayır, Türkiye’de havuzlarla olan yegane tanışıklığımız havuz problemlerinden gelmese, her yer havuz kaynasa, o zaman bu havuz problemi takıntısını da anlayacağım. Ama, biz de pek havuz da yoktur. Sıradan vatandaş kışın yüzmek istese, değil havuza girmek, havuzun içinde bulunduğu binanın kapısından içeri giremez. Orhan Veli, Sinemaların kapısı demiş, herhal havuzlar bu denkleme bile girememişler:

Bedava
Bedava yaşıyoruz, bedava;
Hava bedava, bulut bedava;
Dere tepe bedava;
Yağmur çamur bedava;
Otomobillerin dışı,
Sinemaların kapısı,
Camekanlar bedava;
Peynir ekmek değil ama
Acı su bedava;
Kelle fiyatına hürriyet,
Esirlik bedava;
Bedava yaşıyoruz, bedava
Orhan Veli Kanık

Türkiye’nin bu havuz yoksunluğundan olacak, yapımcı hanım benden bu havuz problemi denen şeyi daha hayatın içinden bir örnek ile açıklamamı istedi.

Vatan, Millet, Sakarya diyerek, bu isteği yerine getirmeye koyuldum. Bir dakika zaman istedim. Hemen hemen herkesin ruhunun her damlası ile Amerikalı olmak istediği ülkemizde şu örneğin cuk diye yerine oturacağını düşündüm:

Diyelim ki, bir karı koca, Ayşe Hanım ile Bedri Bey, X liraya bir araba almak istiyor. Ayşe Hanım, A lira; Bedri Bey ise B lira para kazanıyor. Her ay toplam masrafları ise S lira tutuyor. Ayşe Hanım ile Bedri Bey, masrafları dışında ellerinde kalan tüm parayı her ay otomobil taksidine yatırırlarsa, arabanın taksitlerini kaç ayda bitirirler?

Ben bu örneği verince, yapımcı bana konuyu biraz biraz anlamaya başladığını aktardı. Ertesi gün çekim için hangi saatlerde uygun olacağımı sordu.

Herşey bir kısa öykü gibi bitti: Ertesi gün Avrupa Yakası’nda çekimleri uzadığı için gelemediler.

2 thoughts on “Havuz Problemi Nedir?

  1. gundelik ve guzel bir ornek olmus
    ne yazik ki tv ye cikamamis
    havuz problemi memleketin en buyuk meselesi olarak
    hala devam ediyor. . .

Bir Yanıt Bırakın

